tirsdag den 31. januar 2012

Nordjyske Nyskabere

Kære læsere


For en uge siden var jeg til et workshop ang. Nordjyske Nyskabere, hvor unge var blevet udvalgt i Nordjylland til at få styrket deres idéer indenfor innovation og iværksætteri. Min veninde var blevet udvalgt med hendes idé, og havde spurgt om jeg og vores vores veninde ville med til workshoppen og få udbygget idéen. Ville gerne fortælle hvad idéen var, men det ville tage noget tid - kan fortælle så meget, at vi ønskede et fag indført i skolen, der gjorde unge parate til livet, samt styrkede dem i svagheder og styrker. Et fag, som skulle gøre det muligt at undgå mobning, skabe forståelse for hinandens holdninger og meninger, og skabe bedre sammenarbejde i klasserne. 

Det var meget spændende, sjovt, udfordrende, stressende og ikke mindst lærerigt. To gode dage, med en masse viden, læring og udfordring med gode venner, som jo altsammen lige er mig!


Her er nogle af de idéer, andre unge var kommet med:

- Førstehjælpsapps
- Smarte hobbyknive
- Armbånd med GPS, så børn kan blive sporet på smartphones, 
hvis de skulle blive væk
- Smarte indkøbssedler på smartphones
- Strømper, der er vandafvisende
- Vandbeholder, der holder vandet koldt for soldater i militærtjeneste varme steder
- Hjemmeside for ældre, hvor de kan søge job
- En sender, der gør det muligt at blive kontaktet over radioen, 
hvis der kører ambulancer i nærheden 
(så man kan blive advaret og køre til siden, 
og ambulancen derved vil nå hurtigere frem til hospitalet)


Sidste idé var min veninde fra folkeskolen bl.a. med til at udvikle. Hun vandt pitchen for den første workshop. Den første workshop bestod af 15 hold (inkl. os), og dagene efter os blev andet workshop afholdt for 15 andre hold. Min venindes idé var virkelig god, og de havde gjort meget ud af den (bl.a. lavet undersøgelser, muligheder o.lign.). De kom også videre i semifinalen med 19 andre unge, der var blevet udtaget af de 30 hold, der i alt deltog. Vi gik desværre ikke videre, men vores idé krævede også ministre indblandet og mange ændringer indenfor undervisningsverden, hvor andres idéer var mere ting, der var i mere praktiske forstand - og hvor der er en klar  og god investerering i. Men vi var vist alle i gruppen tilfreds nok med at vi fik oplevet workshoppet - det alene var meget lærerigt, selvom semifinalen ville have ført os videre til at få ideen ud i virkeligheden.





Her er lidt billeder af alle de papirer, vi havde gang i. Der blev skrevet og diskuteret meget, sendt mails kl. 2 om natten til projektlederne, brygget utallige kopper te og frådet slik og god mad. 

I kan læse mere her omkring Nordjyske Nyskabere

 ___
Life of Lize


2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Tak for din kommentar på min blog.
Jeg er fast læser, og håber også at du har lyst til at blive det på min:-)

OG TILLYKKE MED DE 100 FASTE LÆSERE.

Seline/
http://seliinesblog.blogspot.com

Simone Nielsen sagde ...

Tusind tak for kommentaren på min blog. Jeg er fast læser nu. Måske du vil gengælde? :-)